Sunday, February 8, 2009

Kembara rohani...KLIA

Setelah selesai pemeriksaan, kami menaiki ruang atas Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya..Abah, adik Mujahid dan adik Muiz bersiap memakai ihram.. melihat ummi yang sibuk membantu adik-adik..aku turut serta..beberapa orang petugas Tabung Haji tersenyum melihat keletah adik Mujahid dan Muiz.. maklumlah, ini kali pertama bagi mereka memakai Ihram..terasa janggal dan seakan tak selesa.. melihat adik Mujahid dan Muiz yang sedikit kekok untuk berjalan setelah memakai ihram..membuat ramai jemaah tersenyum..sekurang-kurangnya kami terhibur disebalik pelbagai perasaan lain..

Ketika mendengar taklimat ringkas daripada petugas Tabung Haji, ahmad telefon daripada Cairo..Kami semua (abah, ummi, k.hawa, aku, adik najah, adik mujahid dan adik muiz) bergilir-gilir berbual dan bertanya khabar..di sebalik perasaan gembira ketika berbual dengan ahmad, terselit rasa sedih dan sayu yang amat sangat..air mata mengalir lagi..aku membayangkan kehadiran ahmad bersama-sama kami pada waktu ini..melihat wajah abah, ummi dan adik-adikku, aku tahu, mereka juga menyembunyikan perasaan sedih mereka seperti aku..apa yang pasti, setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi..

Setelah selesai taklimat, seorang wakil jemaah KT 92 melaungkan azan..hati semakin sedih dan sayu..ku tarik nafas panjang..kami beredar ke tingkat bawah mengikut barisan.. memandangkan kami berada di barisan agak belakang, abah mengambil kesempatan untuk merakamkan video.. kami berbaris dan menuruni tangga menuju ke bas yang telah tersedia..kami bersalaman dengan para petugas..'semoga mendapat haji mabrur'..itulah doa daripada mereka..dan itu jugalah harapan dan doa yang kami panjatkan hampir setiap masa..

Kami menaiki bas yang ketujuh..bersama-sama hand luggage yang banyak dan adik-adik yang terkial-kial membawa hand luggage mereka..hmm..mereka sangat teruja untuk menaiki bas..aku juga teruja kerana inilah 'vacation' kali pertama keluarga kami ke destinasi yang jauh..Para petugas melambaikan tangan..terasa seronok dan berkobar-kobar untuk menjadi tetamuNya..




Adik Muiz dan Mujahid

No comments:

Post a Comment