Friday, February 6, 2009

Kembara rohani..bermula

'Me' dan adik Najah..Maaf ye k.Hawa, tak dapat masuk gambar sebab terpaksa jadi 'photographer'..hehe..on the way ke KL


29 November 2008 (Sabtu)

Awal pagi, hati gembira+ berdebar-debar.. Kami membuat persiapan terakhir.. Memastikan semua beg besar (4 buah) dan 7 hand luggage dilabelkan.. Keluarga terdekat kami tiba.. Kak Anis (roomate di UUM) dan adiknya Athirah datang untuk melawat kami sebelum kami bertolak..

Setelah masuk waktu zohor, kami menunaikan solat zohor dan sunat musafir..Tiba masanya untuk bertolak, kami keluar daripada rumah..ummi kunci pintu..terasa kelainannya..biasanya orang pergi haji, mesti ada orang yang ditinggalkan di rumah..sekaligus akan menjadi 'pic' yang akan menjaga rumah..tapi perkara tu tak berlaku pada kami..rumah kami dikemas rapi..barang-barang berharga semuanya disimpan selamat..barang-barang diangkat dan disimpan di tempat yang tinggi..sebagai persediaan andai rumah kami dilanda banjir yang tidak disangka-sangka seperti apa yang telah berlaku dua tahun yang lalu..walaupun rumah kami ni boleh dikategorikan antara kawasan yang agak tinggi..

Tokcik Said, atuk saudara kami azan di perkarangan rumah kami.. mata aku melilau melihat orang yang ada disekeliling..abah, ummi, k.hawa, adik najah, adik mujahid dan adik muiz.. insan-insan yang akan turut serta dalam pengembaraan..wajah dati dan jidi..tentunya mereka sedih tidak dapat mengikut kami walaupun pada awalnya, mereka adalah orang yang akan turut serta.. wajah atuk-atuk saudara kami, uncle mamat, auntie hanim serta keluarganya dan..atuk-atuk jiran kami..mereka menitiskan air mata.. kami juga menitiskan air mata.. perpisahan buat sementara.. hati jadi sayu... kenapa? sedangkan kami sepatutnya bergembira memandangkan pengembaraan ni disertai oleh orang-orang yang tersayang.. air mata menitis.. terfikir sejenak apakah yang bakal kami lalui sepanjang 41 hari pengembaraan kami..

Permulaan perjalanan bagi kembara rohani kami bermula..pengembaraan ke satu destinasi yang tidak kami ketahui secara details (memandangkan kami mengikut muassasah Tabung Haji..kami akan menerima arahan secara berperingkat)..bagaimana keadaan disana nanti? bagaimana kami akan selesaikan urusan haji kami? mudah ke susah.. semuanya berlegar-legar dalam fikiran kami..

Abah bawak Trajet kami.. Uncle Mamat memadu Estima dengan keluarganya bersama-sama adik Mujahid dan Muiz dan barang-barang kami.. Kami bertolak jam 2.30 pm untuk ke Putrajaya, rumah auntie Huda (kakak abah) sebagai tempat persinggahan kami sebelum mendaftar di Kelana Jaya pada jam 9.30 pm.


Abah drive sendiri ke KL..Trajet akan ditinggalkan di rumah auntie Huda sepeninggalan kami..



Jidi dan Dati turut sama ke KL bersama kami semua.. Uncle Mamat dengan Estimanya 'follow' kami dari belakang..

No comments:

Post a Comment