Wednesday, October 28, 2009

Kembara rohani..permulaan Haji
















Setelah hampir seminggu kami berada di Makkah, kini tiba hari Jumaat puncak (sehari sebelum ke 'Arafah)..waktu ni..bandar Makkah dah penuh dengan ketibaan jemaah dari seluruh pelusuk dunia..kalau dilihat dengan pandangan mata kasar kita..memang unbelievable..macam tak boleh nak bergerak..keadaan di kota Makkah..sesak sangat..memang terlalu sesak..terasa kita ni kerdil sangat..
Abah turut menunaikan solat Jumaat di Masjidil Haram..berseorangan tanpa adik mujahid dan muiz..sebabnya? keadaan yang terlalu sesak serta matahari yang berada tegak di atas kepala..adik-adik mungkin tak dapat menyesuaikan diri..tambah pula, esok adalah hari untuk bertolak ke 'Arafah, maka keadaan kesihatan perlu diambil berat.. (Selepas pulang, abah menceritakan keadaan bersolat Jumaat serta mendengar khutbah di bahagian teratas masjid..dengan keadaan panas terik..memerlukan kesabaran yang sangat tinggi..)
Waktu kami merakam gambar tersebut, para jemaah dalam perjalanan balik ke penginapan masing-masing..kami menentang arus untuk dapatkan gambar tersebut..
Sesuatu yang menyentuh hati, kelihatan para jemaah berpusu-pusu mendapatkan makanan yang disediakan (disedekahkan) oleh insan-insan yang berhati mulia..terutamanya di hari Jumaat, penghulu segala hari..
Memang satu kebiasaaan di kota Mekah ni, kerap ada insan berhati mulia yang memberi sedekah..kadang2, hanyalah sebotol air atau sepotong roti..begitu kecil nilaiannya di mata kita, tetapi..ia begitu besar untuk jemaah lain yang memang memerlukan serta..amat tinggi nilainya di sisi Allah..Subhanallah..
Situasi sebegitu di keliling kami..membuatkan kami turut juga terpanggil untuk memanjangkan sedekah (seperti makanan serta buah-buahan yang dibekalkan oleh pihak Tabung Haji..oleh kerana ahli keluarga kami yang agak ranai..ada jugak makanan yang lebih..)kepada insan-insan yang memerlukan..ia telah menjadi budaya yang sangat baik di sini.. Satu pengajaran yang sangat berharga..









No comments:

Post a Comment