Wednesday, August 12, 2009

Kembara rohani..satu permulaan

Buat kesekian kalinya, rasa sedih bertandang di hati..hasrat berkongsi pengalaman ketika menunaikan haji, tidak dapat ditunaikan dalam jangka masa yang singkat..hati ni sentiasa terasa tidak sabar untuk mencoret..banyak sangat perkara yang ingin dikongsi..tapi apakan daya..terlalu banyak cabaran menanti..terutamanya cabaran dengan masa.. Sejuta kemaafan buat sahabat-sahabat yang menanti..

Alhamdulillah, Allah membuka sedikit ruang..dengan izinNya..dapatlah mencuri sedikit masa dari rutin harian yang bertambah padat.. Setelah menunaikan fardhu subuh di King Abdul Aziz Airport, kami terpaksa menunggu agak lama (hampir 4-5 jam menunggu) di ruang yang disediakan untuk jemaah Malaysia..inilah salah satu masa yang amat memenatkan..kami semua keletihan..'jet lagged'..kelihatan para jemaah lain turut kepenatan..disini jugalah kami dididik untuk menambahkan kesabaran.. setelah urusan kastam dan imigresen selesai, akhirnya, passport diserahkan kepada kami..dan kami sedia bertolak dari bumi Jeddah menuju ke daerah kelahiran nabi Muhammad, insan yang dicintai dan dirindui umat Islam seluruh dunia..

Gambar sekitar kawasan menunggu jemaah Malaysia di KAAA






Setelah barang-barang kami dinaikkan ke atas bas oleh petugas pelbagai bangsa, kami diarahkan naik ke dalam bas mengikut nombor bas yang diberi..kami bertuah dapat menaiki bas ketiga..kedudukan kami di dalam bas, hampir sama dengan dalal penerbangan..keadaan bas yang agak sempit menambahkan rasa kurang selesa..ditambah pula dengan kepenatan kami..aku beristighfar panjang..memohon keampunanNya..melihat keadaan di luar bas, keadaan Jemaah lain yang lebih dhaif, betul2 menginsafkan..kami patut bersyukur..Alhamdulillah..

Dalam perjalanan, kami dibekalkan dengan makanan tengahari..melihat kepada makanan yang sedikit asing buatku, aku menyimpannya dahulu..kemudian, aku melayan sedikit kerenah adik Mujahid sebelum dia sendiri tertidur kepenatan..aku mengambil kesempatan merakam gambar di sepanjang perjalanan sebagai tanda ingatan..ditambah dengan rasa tidak percaya..bahawa kami semakin menghampiri rumahNya,aku memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran..Alhamdulillah..




Dalam bas


Sepanjang perjalanan menuju Sevilla Hotel




No comments:

Post a Comment