Monday, March 16, 2009

Kembara rohani..King Abdul Aziz Airport

Setelah melalui perjalanan hampir 8 jam, masa yang dinanti-nanti telah tiba..pramugari bertugas membuat pengumuman, meminta kami memakai tali pinggang..dari tingkap, kami dapat melihat cahaya lampu..semakin dekat dan menghampiri kami.. perasaan teruja dan gembira..tidak dapat digambarkan lagi..

Alhamdulillah, tepat jam 10.15 pagi waktu Malaysia= 5.15 pagi waktu Jeddah, kami selamat tiba di bumi Jeddah..bumi penuh barakah..aku sekeluarga bersiap sedia untuk menuruni pesawat Saudi Airlines..abah memberi pesanan..'takpelah, kita bagi laluan pada jemaah lain dulu'..kami menurut pesanan abah..masa yang ada, kami peruntukkan untuk mengambil gambar sebagai kenangan..

Setelah bilangan jemaah surut, kami meneruskan langkah menuruni anak tangga..banyaknya kapal terbang yang tiba..kelihatan kawasan lapangan terbang King Abdul Aziz yang besar..terlalu ramai petugas+ bas yang disediakan untuk membawa kami ke terminal..hmm..kelihatan sangat efisyen..

Bismillahirrahmanirrahim..kami sekeluarga menjejakkan kaki ke bumi Jeddah..



Suasana ketika menuruni kapal terbang



Kami menaiki bas yang cantik yang disediakn untuk ke terminal.. Setelah sampai di terminal, kami bergegas ke tandas untuk mengambil wuduk dan menunaikan solat Subuh..tiada surau yang disediakan..tapi, semua jemaah solat di terminal dengan beralaskan kain sahaja..terasa begitu mudahnya urusan agama disini..kami dibenarkan solat dimana-mana..tanpa perlukan surau seperti yang sering berlaku di Malaysia..bumi Allah kan luas

1 comment:

  1. mmg kt negara arab ni mudah nk solat..
    kt dlm stesen keretapi kt tgh2 pn de org wat tmpat solat 5 waktu..

    ReplyDelete